Cara Tukar Had Transaksi Bank Rakyat Daily Limits

Posted on

Anda mesti pening kepala bila terlalu banyak urusan nak kena buat, kan? Salah satu benda yang kadang-kadang menyusahkan adalah tukar had transaksi Bank Rakyat.

Bank Rakyat memang popular di kalangan rakyat Malaysia, tapi kadang-kadang, limit transaksi yang ditetapkan oleh bank tu boleh jadi tak cukup bagi kita, kan? Mungkin Anda nak transfer lebih duit ke akaun lain, bayar bil yang besar, atau nak buat pelaburan yang lebih besar.

Jadi, nak tahu macam mana nak tukar limit transaksi tu supaya senang nak uruskan duit? Jangan risau, kami akan kongsikan langkah-langkah mudah untuk Anda ubah limit transaksi Bank Rakyat dengan mudah dan cepat.

Cara Tukar Limit Transaksi Bank Rakyat
Cara Tukar Limit Transaksi Bank Rakyat

Apa Itu Had Transaksi Bank Rakyat

Had transaksi Bank Rakyat ni macam limit yang bank letak untuk Anda buat urusan kewangan. Dalam bahasa mudah, ia macam satu batasan berapa banyak duit yang Anda boleh keluarkan atau pindahkan dalam sehari atau sebulan.

Had transaksi ni membezakan jenis-jenis urusan, contohnya, ada had transaksi untuk pengeluaran tunai dari ATM, had untuk bayaran online, had untuk pindahan duit ke akaun lain, dan macam-macam lagi.

Contoh, kalau had transaksi Anda dalam sehari RM1,000 untuk pengeluaran tunai, bermakna Anda cuma boleh keluarkan RM1,000 je dari mesin ATM dalam sehari. Kalau Anda cuba keluarkan lebih dari tu, transaksi tu akan ditolak.

Had transaksi ni penting sebab ia boleh jadi jaminan keselamatan. Kalau ada orang yang cuba nak curi duit Anda, had transaksi ni boleh jadi penghalang.

Tapi kadang-kadang, kita nak buat urusan yang lebih besar dari had yang ditetapkan. Jadi, untuk tukar had transaksi Bank Rakyat, Anda kena tahu cara yang betul.

Jenis Had Transaksi Bank Rakyat

Berikut ini adalah beberapa limit transaksi Bank Rakyat yang dapat Anda ubah:

  • Pemindahan ke akaun lain, pembiayaan, pembayaran kad.
  • Topup.
  • Direct Payment Engine (DPE).
  • Tabung Haji.
  • DuitNow.
  • 1Pay Issuance.
  • Pemindahan ke bank lain (IBG/IBFT).
  • JomPAY.
  • Pembayaran Bil, Zakat, Derma.
  • Transfer Wang.

Cara Tukar Limit Transaksi Bank Rakyat

Sila ikuti langkah-langkah cara tukar limit transaksi Bank Rakyat:

  1. Lawati pautan rasmi Bank Rakyat di https://www.irakyat.com.my/
  2. Klik Login > Personal Banking.
  3. Masukkan Username akaun Anda. Login Bank Rakyat
  4. Klik Login.
  5. Klik Yes untuk Sahkan Security Image.
  6. Masukkan Password Anda.
  7. Masukkan Kod Captcha.
  8. Klik Login.
  9. Selepas login, klik Profile Maintenance. Profil Maintenance Bank Rakyat
  10. Klik Daily Limits Maintenance. Daily Limit Bank Rakyat
  11. Pilih Jenis Transaksi yang ingin Anda ubah limitnya. Daily Limits Maintenance
  12. Pada New Limit, masukkkan pilih jumlah limit baru yang Anda inginkan.
  13. Klik Request TAC. Request TAC tukar transfer limit Bank Rakyat
  14. Kod TAC akan dihantar ke nombor handphone Anda melalui SMS.
  15. Klik Submit.
  16. Tukar had transaksi berjaya.
  17. Selesai.

Nah, sekarang Anda dah tahu cara nak tukar had transaksi Bank Rakyat, bukan? Ingatlah, tukar had transaksi ni penting untuk memudahkan urusan kewangan Anda.

Kadang-kadang, kita memang perlukan lebih banyak ruang untuk buat urusan yang besar, macam bayar bil elektrik bulanan atau transfer duit ke akaun keluarga. Dengan tukar had transaksi, Anda boleh buat semua tu dengan lebih mudah.

So, apa yang perlu Anda buat? Pertama sekali, pastikan Anda faham jenis-jenis had transaksi yang bank letak. Setiap jenis urusan ada had transaksi tersendiri. Jadi, pilihlah had yang Anda nak tukar ikut keperluan Anda.

Lepas tu, ikuti langkah-langkah yang kami dah kongsikan tadi.