Cara Nak Elak Penipuan Transfer Duit Dari Luar Negara

Posted on

Penipuan transfer duit dari luar negara ni makin menjadi-jadi sekarang ni. Banyak kes yang berlaku melibatkan mangsa yang tak sedar diri jadi keldai wang.

Bila kita cakap pasal keldai wang, maksudnya akaun bank kita digunakan oleh scammer atau sindiket jenayah untuk terima dan pindahkan duit haram.

Masalahnya, ramai yang tak tahu dan terjebak sebab tawaran-tawaran kerja yang nampak menarik dan mudah.

Dah makin banyak kes macam ni kat Malaysia, jadi Anda kena hati-hati. Penipu ni pandai, diorang guna macam-macam cara nak perangkap kita, terutamanya kat internet dan media sosial.

Salah satu taktik yang popular ialah pengambilan keldai wang. Keldai wang ni orang yang tak sedar akaun bank diorang digunakan untuk terima dan pindahkan duit haram.

Apa Benda Keldai Wang Ni?

Keldai wang ni sebenarnya orang yang terlibat dengan scammer atau organisasi jenayah tanpa diorang sedar.

Diorang bagi akaun bank diorang untuk digunakan terima dan pindahkan duit hasil penipuan.

Jadi, kalau Anda benarkan kad ATM atau akaun bank Anda digunakan orang lain, Anda dah jadi keldai wang!

Apa Jadi Kalau Kena Tangkap?

Kalau Anda didapati bersalah, Anda boleh kena tuduh bawah Seksyen 424 Kanun Keseksaan.

Hukumannya penjara sampai 5 tahun atau denda, atau kedua-duanya sekali.

Jadi, berhati-hatilah dan jangan mudah terpengaruh dengan tawaran yang nampak menarik tu.

Taktik Penipuan dan Cara Nak Elak

Tips atau petua di bawah ni boleh elakkan Anda dari mangsa penipuan:

Jangan Buat:

  • Jangan sekali-kali bagi butiran akaun Anda kepada sesiapa sahaja, kecuali Anda betul-betul kenal diorang.
  • Jangan buka akaun bank baru untuk terima dan pindahkan duit daripada orang yang Anda tak kenal.
  • Jangan terlalu teruja dengan komisen atau tawaran menarik untuk terima duit yang tak disahkan.

Apa Yang Anda Patut Buat:

  • Sentiasa curiga dengan iklan kerja yang janji pulangan duit banyak untuk kerja beberapa jam sebulan je.
  • Hati-hati dengan syarikat luar negara yang tawarkan pekerjaan, sebab susah nak tahu siapa diorang sebenarnya. Buat carian tentang syarikat yang nak gaji Anda, sahkan butiran diorang dan sahkan identiti diorang.
  • Jangan berurusan dengan orang yang tiba-tiba masuk duit banyak ke akaun Anda dan minta Anda pindahkan ke akaun lain. Kalau Anda jadi mangsa, terus lapor kat bank Anda.
  • Kalau Anda rasa Anda mungkin dah jadi mangsa penipuan keldai wang, cepat-cepat hubungi bank Anda dan pihak polis.

Contoh Penipuan Pengambilan E-mel

Antara cara paling cepat untuk jadi keldai wang ni adalah melalui internet. Penipu guna e-mel untuk pancing mangsa dengan janji manis macam ni:

  • Dapatkan RM2,000-RM6,000 seminggu kerja dari rumah.
  • Hanya perlu 1-2 jam sehari je.
  • Komisen 15-20% untuk proseskan pembayaran.
  • Kerja sebagai Ejen Kewangan/Ejen Pindahan Wang.

Kesedaran dan Pendidikan

Kesedaran dan pendidikan ni penting sangat untuk elak penipuan transfer duit dari luar negara.

Kerajaan dan institusi kewangan kena main peranan aktif dalam sebarkan maklumat tentang taktik penipuan dan cara-cara nak elak.

Program kesedaran melalui media, seminar, dan kempen pendidikan boleh bantu orang ramai kenal pasti dan hindari taktik penipuan ni.

Penipuan transfer duit dari luar negara ni ancaman serius yang boleh bagi kesan buruk pada kita semua. Dengan faham modus operandi penipu dan ambil langkah pencegahan yang betul, kita boleh lindungi diri kita.

Sentiasa berwaspada, lapor sebarang kegiatan mencurigakan kepada pihak berkuasa, dan jangan sekali-kali bagi butiran perbankan Anda kepada orang yang tak dikenali.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *